• Kim Kruit

Noa’s eerste wintersport, deel 1

Noa ligt heerlijk te slapen in haar vertrouwde campingbedje. Ze heeft net haar eerste slee-rit achter de rug. Al die nieuwe indrukken van de afgelopen dagen maken heel moe. Gisteren zijn we aangekomen in Hoch-Imst, Oostenrijk. Noa’s eerste wintersportvakantie is begonnen. Samen met opa en oma hebben we een flinke autorit achter de rug. Ik maakte mij wel zorgen, zoals alle moeders doen, of Noa de lange autorit wel goed door zou komen. Voor de reis heb ik eens onderzoek gedaan naar de mogelijke spelletjes voor dreumesen in de auto, maar omdat je aandachtsspanne nog zo klein is valt dat niet mee.

Een regelrechte hit die mij al geregeld heeft geholpen in moeilijke tijden zijn “Casper en Emma’’. Vanuit het Noors: Karsten og Petra. Noa is gek van de nagesynchroniseerde serie. In de supermarkt vond ik een dvd en een boekje van de serie en vanuit Netflix heb ik wat films en afleveringen op de iPad gezet.

En daar gaat direct mijn loedermoederbrein: “Wil ik wel dat Noa heel de tijd naar die iPad zit te staren? Moet ik haar eigenlijk niet kennis laten maken met het genot van verveling?”

Ik dacht aan mijn eigen jeugd en hoe blij mijn ouders waren met de komst van mobiele computergames. Ik weet nog goed dat mijn broer en ik onze eerste Sega kregen. Eén van de eerste in kleur! Ik heb me goed kunnen vermaken met het spelletje van de kleine zeemeermin tijdens de lange autorit naar Hongarije. Als kind is tijd een heel ander begrip. De rit naar de camping in Nijmegen leek uren te duren, maar was uiteindelijk nog geen uur rijden. De kans op verveling was groot en mijn broer was een dankbaar slachtoffer om mijn verveling op af te reageren.

Ik had geen zin in een jammerend kind. Bart en ik zijn gelukkig eensgezind en we besloten om in de auto niet te moeilijk te doen, maar verder geen elektronica aan te bieden. Er is immers genoeg te doen op vakantie. We stopten regelmatig zodat we allemaal aan onze bewegingsbehoefte konden voldoen en maakten de meeste kilometers als Noa toch lag te slapen. We deelden de reis ook in tweeën. In één ruk naar Oostenrijk zie ik normaal al niet zitten, je bent gesloopt als je aankomt, en met Noa al helemaal niet. Dus we overnachten een keer in Duitsland in een eenvoudige Imbiss mit Frühstuck.

De nachten gingen goed. Ik verbaas mij telkens hoeveel Noa al begrijpt. Ik was bang dat ze in paniek zou raken wanneer ze ’s nachts in een vreemde kamer wakker zou worden. Ik heb mij wederom weer eens druk gemaakt om niks. Noa vindt het maar wat gezellig allemaal. Met z’n allen aan het ontbijt. Lekker smikkelen van een croissantje of de omgeving verkennen met opa. Ze maakt graag met iedereen een praatje en de mensen die ze tegenkomt zijn altijd wel in voor een lief, klein en vrolijk brabbelend meisje.

Dankzij Casper en Emma ging de reis vlekkeloos. Bart en ik zijn ook super trots op hoe Noa het tot nu toe allemaal doet. Zolang papa en mama maar in de buurt zijn is het allemaal goed. Met die hechting is niets mis.

Het appartement is lekker Oostenrijks met veel hout, zoals je mag verwachten als je in Oostenrijk bent. Opa en oma zijn vorig jaar ook in dit gebied geweest en dat is nu super handig. We hoeven zelf niets meer te ontdekken. Het appartement ligt naast de piste en met zo’n kleine dreumes is dat super ideaal. Je stapt het hotel/appartement uit en je staat in de sneeuw. Al ligt er helaas nog niet veel sneeuw, maar als het goed is komt daar de volgende dagen verandering in. De bedden liggen heerlijk, de douche is warm en het appartement is super schoon. Meer heb je toch niet nodig? Waar we ook heen kijken zien we bergen. Heerlijk zonnetje erbij en we hebben een heerlijke vakantie.

Gisterenavond hebben we genoten van een heerlijke maaltijd in het restaurant van het hotel, waar ook ons appartement is. Noa stal direct de show door van top tot teen onder de rode pastasaus van haar Mickey Mouse pasta te zitten. De serveerster vond het maar wat schattig en wij natuurlijk ook. Noa had totaal geen moeite met inslapen en papa en mama hebben ook een heerlijke nachtrust gehad, al hadden ze in de après ski aan de overkant van het hotel live muziek. Doordat wij aan de achterkant van het hotel slapen hebben wij daar nauwelijks wat van gemerkt. Prima plekje!

Vanmorgen ging opa al de skipiste ontdekken terwijl wij nog even wat boodschapjes gingen halen. Tenminste dat was de bedoeling, maar die verwende Nederlanders willen op een zondag in Oostenrijk boodschappen doen. Er was natuurlijk niets open, behalve het souvenirwinkeltje naast het appartement. Die verkocht wel artikelen die voldoen, volgens Bart, aan de eerste levensbehoefte: Chips, drank en limonade. Meer dan een zeep en een handgemaakt fluitje voor Noa hebben we niet meegenomen.

We mogen gratis gebruik maken van sleeën die te vinden zijn in het hotel. Ik was zo benieuwd hoe Noa een ritje op een slee zou vinden. Het plezier was van haar gezicht te lezen. Lekker glijden van de berg af. Mama en papa hadden direct weer voldoende lichaamsbeweging gehad aangezien we de berg zelf op moesten lopen. Alles voor je kind. Na de eerste Apfelstrudel en koppen koffie was Noa super moe en nu ligt ze heerlijk naast mij te slapen terwijl ik deze blog schrijf. Heerlijk om gewoon te genieten van elkaars gezelschap in een prachtige omgeving. Ik denk dat dit een heerlijke vakantie kan gaan worden.