• Kim Kruit

vergeet je tandenborstel niet

Zomervakantie! Heerlijk even wat anders dan de dagelijkse routine. Toch verlangde ik al heel snel weer naar het normale leven.

Luxe

Laten we eerlijk zijn. Het zijn natuurlijk luxeproblemen die je hebt op vakantie. Je hebt er immers zelf voor gekozen om met een baby op pad te gaan, een huisje ergens te huren of in een tent te gaan zitten. Weg van al je vertrouwde, schone en werkende spulletjes. Maar ja, anders kom je ook nergens. Je wilt wel eens wat anders. Je moet toch wat van de wereld zien.

Nederland

Dit jaar hadden we besloten om eens op vakantie te gaan in Nederland. Niet te ver weg. En Nederland heeft ook mooie stukken. Het weer moet je maar afwachten. Een regenbui of wat kouder weer vinden wij helemaal niet erg, aangezien wij ook graag naar Schotland op vakantie gaan. En daar is het ook maar afwachten. Zulke zonaanbidders zijn wij niet. Wij gaan liever wat doen.

Friesland

Onze eerste trip was de provincie Friesland. Ik ben er zelden geweest en we wilden wel eens wat anders. We hebben een huisje gehuurd op de camping waar mijn ouders met de caravan vertoefden. We hebben een paar heerlijke dagen gehad. Het huisje was schoon, nieuw en gezellig (al zat de bank verschrikkelijk). Opa en oma hebben heerlijk van hun kleinkind kunnen geniet en andersom. En we hebben de toerist kunnen uithangen in verschillende dorpjes.

Helaas had ik heel de week pijn in mijn rug. Noa werd ’s nachts geregeld wakker. Andere omgeving, doorkomende tandjes en de volgende aankomende sprong deed haar niet veel goeds. Haar campingbedje stond in een bepaalde hoek wat niet optimaal was. Met een paar pijnstillers ging het best, al ben ik geen voorstander om altijd maar een pilletje te nemen. Vind de oorzaak en doe daar wat aan. Helaas had ik nu niet heel veel keus en gelukkig was Noa overdag heel vrolijk. Wat veel goed maakt.

Home sweet home

Om Noa toch wat houvast te geven wilden we tussendoor even naar huis om weer op te laden. Je weet niet hoe ze het gaat doen en even weer terug naar het vertrouwde doet altijd goed. Helaas bleek het tegenovergestelde waar. Noa was erg van de leg. We hebben het beste ervan gemaakt. We hebben wat gefietst in de omgeving, Bunschoten-Spakenburg bezocht en wespen ontweken. Toch was het voor ons niet te voorkomen dat we de dagelijkse sleur weer gingen oppakken. Je hebt in huis altijd wel wat te doen. Traphekje monteren, wassen, opruimen, schoonmaken, tuin onderhouden. Hierdoor hebben we niet echt een optimaal vakantiegevoel gehad. Gelukkig stond er nog een midweek Limburg in de planning.

Rare, medium or well-done?

De laatste vakantieweek. We hadden een vierpersoonshuisje gereserveerd op park Lommerbergen. Uitgekozen om de mooie omgeving, zwembad, speeltuin en kinderboerderij. Harstikke leuk met zo’n kleine. Het kwik zou wel gaan stijgen tot boven de 30 graden die week. Dus wij onze Dyson Cooler meegenomen. Dan komt het allemaal wel goed. Na een rustige heenreis kwamen we aan op het park. We mochten vanaf 15:00 uur in het huisje dus hebben we eerst even geluncht. Eenmaal in het huisje aangekomen ontwaarde zich een hels licht. Een grote raampartij vol in de zon en géén zonwering te bekennen. Het kwik steeg in razend tempo naar de 35 graden. De betonblokken hielden de warmte stevig vast waardoor het ’s nachts nauwelijks afkoelde. Het huisje was vies. Stofnesten in de hoeken, plakkerige substanties op de tuinmeubels en ondefinieerbare vlekken op de deuren. We hebben er niet eens gedoucht.

Het zwembad was wel top. Noa genoot zichtbaar van het water en haar nieuwe baby-float-band. Als je kindje het naar haar zin heeft heb jij het ook. Het was het alles waard. Nou ja, bijna alles. Eenmaal weer terug in het huisje waren we binnen afzienbare tijd weer well-done. Dit was niet leuk meer. Nadat Noa eindelijk sliep en wij (na een grondige schoonmaak) op de tuinstoelen gingen zitten, hebben we besloten om de volgende dag weer naar huis te gaan. Dit was geen vakantie. Als we zouden blijven zouden we na een midweek vermoeider zijn dan voor de vakantie.

Dus de dag erna direct alles ingepakt voor het kwik weer begon te stijgen. Tot overmaat van ramp stond de rioleerreinigingsdienst ‘s morgens voor het huisje. Heerlijke geur in de vroege ochtend. We zijn nog naar het zwembad gegaan en daarna met gillende banden naar huis gegaan.

ps. Bij de receptie boden ze ons geen excuses, maar nog wel een ventilator aan.

Waar het klokje thuis tikt

Noa was door alle prikkels helemaal van slag. Hierheen, daarheen, zwemmen, dan weer thuis. Het was merkbaar te veel. De eerste nacht wilde ze alleen maar tegen mij aanliggen. Terug naar een veilige thuishaven. Weer even het strakke regime erin. Gezond eten, op vaste tijden naar bed en heel veel rust en knuffels. Het huis opruimen, schoonmaken, ramen open. Nieuwe energie! De tweede nacht ging al veel beter. We maakten er het beste van. Opa en oma zijn nog een dagje langs gekomen en samen hebben we door onze stad Amersfoort gestruind. Heerlijk! Even wat nieuws kopen, frustraties delen en grapjes maken. Je maakt wat mee.

Wat vast staat is dat we de “huisjes parken” afschrijven in de toekomst. Het is gewoon niets voor ons. Te massaal. En naar wat je krijgt veel te duur. We denken erover om een tweedehands caravan aan te schaffen. Dan heb je altijd een goed bed en je eigen spullen. Wanneer een camping niet bevalt pak je de boel in en vertrek je weer. We gaan zeker weer naar het buitenland. We willen wandelen, fietsen, rondtrekken, de natuur in, bergen zien. Even helemaal weg. Toch maar weer naar Schotland? En misschien snel weer even naar Lütz.

In ieder geval gaan we naar een locatie waar Bart zeker geen collega’s tegen kan komen. Want als je zowel in Friesland als in Limburg iemand van je werk tegenkomt heb je zeker geen vakantiegevoel (dikke knipoog).

Heb je zelf leuke anekdotes of extra tips? Laat van je horen. Ik lees ze met plezier.

Taalvoutje ontdekt? Laat het mij weten.